Het effect van stress op je prestatie.

Werkstress, zo stelt minister Ascher, is goed voor één derde van het ziekteverzuim in Nederland. De geschatte kosten bedragen zo’n vier miljard euro. Stress is daarmee een serieus probleem aan het worden binnen het bedrijfsleven en de samenleving.

We zijn het er over eens dat om een goede prestatie te leveren er een bepaalde spanning moet zijn (positief). Als deze spanning echter te groot wordt dan spreken we over stress en die beïnvloedt ons juist negatief.

Hoe werkt dat dan? Welke invloed heeft stress op ons en hoe kunnen we er mee omgaan?

Vijf feiten over stress (zie Heartmath):

1. Voor ons lichaam maakt het niet uit of de stress een ‘grote’ of een ‘kleine’ oorzaak heeft. Of we nu worden afgesneden op de snelweg, een belangrijke deadline voor een project hebben, een vergaande discussie voeren met een mede-teamlid of te maken hebben met ziekte in de familie, de stressreactie zet zo’n 1400 biochemische reacties in ons lichaam in gang. Als we hier niets mee doen worden we vroeger oud, we kunnen niet helder nadenken, onze energie vloeit weg en we worden beroofd van onze effectiviteit en heldere blik.

2. Stress kan slimme mensen domme dingen laten doen. Stress veroorzaakt wat hersenonderzoekers “corticale inhibitie” noemen. Dit betekent zoveel als dat het deel van onze hersenen dat zorgt voor logisch redeneren en nadenken wordt uitgeschakeld waardoor we worden overgeleverd aan de automatische (en niet altijd ‘slimme’) reacties van onze hersenen. De inzichten achteraf die we allemaal, ik in ieder geval, vast wel herkennen zijn: “Had ik dat nou maar niet gezegd”, “Hoe kan ik dat ooit denken en doen?”, “Waarom heb ik niet ….”, etc.

3. Mensen kunnen gevoelloos worden voor hun stress. Fysiek voelen we de stress, maar mentaal zijn we er gevoelloos voor geworden. Sommige mensen hebben ze zich zo aangepast aan de dagelijkse drukte en beslommeringen, de irritaties en ergernissen dat de stress normaal lijkt geworden. Maar ook alle kleine spanningen hopen zich snel op en we realiseren ons niet hoeveel schade ze toebrengen aan onze mentale en emotionele gesteldheid en onze overall fysieke gezondheid. Totdat het zich uit in slechte beslissingen, een heftige overreactie of een niet gewilde diagnose bij de dokter.

4. We hebben invloed op hoe we kunnen reageren op stress. We hoeven geen slachtoffer te zijn van onze emoties, gedachten en opvattingen. We kunnen gevoeliger worden voor stressvolle situaties en hoe die ons beïnvloeden voordat ze zich manifesteren als een fysieke, mentale of emotionele klacht. In een volgende blog zal ik o.a. ingaan hoe je dit allemaal kunt doen.

5. De beste manier om met stress om te gaan is om het aan te pakken het moment dat je het op voelt komen. De meeste mensen ‘sparen’ de stress gedurende de dag of week op en denken dat ze er dan in één keer vanaf komen met een yoga-les of weekend uitrusten. Wanneer je echter (te lang) wacht om je innerlijke balans weer te krijgen, dan heeft je lichaam al meerdere keren de stress-reactie geactiveerd en gaat onze gezondheid er onder gebukt. Kijk voor dit effect nog eens naar de Sire reclame, die laat mooi zien hoe het (niet) werkt.

Stress, welke invloed het op je heeft en hoe je er mee om kan gaan staat ook centraal in de Amerikaanse documentaire Destressed. Het is gelukt om deze documentaire, nog voordat die in première gaat op diverse festivals in Amerika, naar Nederland te halen voor een unieke voorvertoning. Tijdens een memorabele, ontroerende, ludieke en inspirerende avond zie je naast de documentaire ook nog een aantal presentaties over stress.

Klik hier voor de voorvertoning van Destressed om je in te schrijven!

Reageren is niet mogelijk